TIETOA MEISTÄ
Ajatus Ilonpisaroita-yksikön perustamisesta lähti yli 30-vuotta kestäneen ystävyyden aikana puhutuista, koetuista ja toivotuista asioista liittyen turvalliseen lapsuuteen ja kotiin/sijaiskotiin. Lapsuus on ainutkertainen ja haluamme osaltamme turvata sen toteutumisen. Halusimme myös koota työyhteisön, joka jakaa samantyyppiset arvot ja ajatukset. Työyhteisömme koostuu sosiaali- ja terveysalan eri ikäisistä ja monipuolisen työkokemuksen omaavista ammattilaisista. Yrittäjinä olemme mukana lasten ja nuorten jokapäiväisessä arjessa ja toimimme työyhteisössä ohjaajina muiden mukana kolmessa vuorossa.
Koemme, että eläinten kanssa oleminen on oivallinen tapa harjoitella vuorovaikutusta ja toisten huomioonottamista. Talossamme asustavat pitkän lastensuojelutyökokemuksen omaavat Minni-mäyräkoira ja Aino-kettuterrieri. Meillä on myös hyvät mahdollisuudet tutustua hevosten kanssa toimimiseen ja sen mukanaan tuomaan hyvään oloon. Meiltä löytyy koulutusta ja kokemusta sekä ratsastusterapia SRT:hen että sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan.
Työyhteisöstämme löytyy monivuotista työkokemusta nuorten parissa tehtävästä työtä, kuten koulutus- ja työnhakuasioista. Esimerkkinä: nuorten ohjaaminen koulutukseen hakeutumiseen; eri koulutusvaihtoehtojen selvittäminen (koulutusyhteistyö alueen oppilaitosten kanssa), mahdollisesti ohjaaminen TE-palveluiden kautta esim. ammatinvalinnanohjaukseen, työkokeiluun sekä nuorten tukeminen heidän pääsemisessään työmarkkinoille. Mahdollisuus hyödyntää yritysyhteistyön kautta saatuja kontakteja työnantajien kontaktoinnissa.
Lisäksi työyhteisöstämme löytyy pitkäaikaista osaamista ja kokemusta erityislasten kanssa toimimisesta ja terapiatyöstä. Pitkäjänteisen ja tavoitteellisen työskentelyn yhtenä työotteena voi olla ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus. Neuropsykiatrisella valmennuksella pyritään vahvistamaan arjen sujuvuutta tilanteissa, joissa neuropsykiatriset oireet ja toiminnanohjauksen vaikeudet aiheuttavat haittaa toimintakyvylle. Haasteita voi olla esimerkiksi ajanhallinnan, päivästruktuurin tai oman toiminnanohjauksen kanssa. Tavoitteet, aikataulu ja menetelmät valitaan yksilöllisesti yhdessä lapsen/nuoren kanssa. Tavoitteet ovat konkreettisia ja liittyvät jokapäiväisen elämän vaikeuksiin, esimerkiksi arjenhallintaan, opiskeluun ja ihmissuhteisiin.